-

10x Nieuwe skiliften in Oostenrijk in 2021/2022

Het wintersportseizoen van 2021/2022 ziet er veelbelovend uit. De toerismebranche en zo ook de skigebieden en liftmaatschappijen in onze favoriete wintersportlanden kijken positief naar het nieuwe seizoen. Dat blijkt ook uit de hoeveelheid nieuwe stoeltjesliften en gondels waaraan deze zomer wordt gewerkt. Door corona heeft de bouw van veel skiliften een tijd stilgestaan. Toch mag je vanaf december 2021 een aantal prachtige nieuwe liften verwachten. Welke dat zijn, en waar ze draaien, hebben we voor jou op een rij gezet.

Nieuwe gondels in Oostenrijk


Kreischberg
Zo’n 40 miljoen euro. Dat is het bedrag dat geïnvesteerd wordt in het stationsgebouw en de kabel van de gloednieuwe 10-persoons gondel Kreischberg I en II. De nieuwe gondel vervangt de oude Kreischbergerbahn die daar al sinds 1992 de dienst uitmaakte. De krachtige, nieuwe gondel heeft capaciteit om maar liefst 4.000 mensen van het dalstation naar het skigebied te vervoeren. Een verdubbeling ten opzichte van de oude lift. De voorbereidingen zijn in volle gang en de lift moet in december 2021 gaan draaien.

Bekijk onze chalets en appartementen in Kreischberg
© Murtal Seilbahnen BetriebsGmbH
Kreischberg I en II - © Murtal Seilbahnen BetriebsGmbH

Ski Arlberg
De stoeltjesliften van de Zugerbergbahn en Madlochbahn. Wie weleens in Lech Zürs en omgeving is geweest, heeft er vast eens gebruik van gemaakt. De liften, ruim 50 jaar oud, worden dit jaar vervangen. Kosten? Ongeveer 34 miljoen euro.

De Zugerbergbahn krijgt de grootste make-over. Op de plek van de 2-persoons stoeltjeslift, komt een 10-persoons gondel te staan. De Madlochbahn verandert - na meer dan 12,5 miljoen ritten (!) - van een 2-persoons in een 6-persoons stoeltjeslift. De nieuwe lift wordt aanzienlijk sneller en comfortabeler dan hij was met een kap en stoelverwarming. De nieuwe liften moeten begin december in gebruik worden genomen.

Bekijk onze chalets en appartementen in Ski Arlberg
© Skilifte Lech Ing. Bildstein GmbH, Lech am Arlberg
Zugerbergbahn - © Skilifte Lech Ing. Bildstein GmbH, Lech am Arlberg

Silvretta Montafon
In 1981 werd in het skigebied Silvretta Montafon de Valisera Bahn I en II gebouwd. In februari van dit jaar (2021) draaide de 6-persoons gondel zijn laatste rondjes. Na 40 jaar rollen, rammelen en schudden is de Valisera Bahn met pensioen gegaan. Haar opvolger gaat vanaf december 2021 de dienst uitmaken. De gloednieuwe 10-persoons gondel verandert niet van route, maar krijgt wel een flinke upgrade. De gondel wordt voorzien van stoelverwarming en indoor-skihouders. Ook het gebied rondom de lift wordt onder handen genomen. Een indoor-parkeergarage, sportwinkel, skidepot en horeca. Aan alles is gedacht.

Bekijk al onze chalets en appartementen in Montafon
© Silvretta Montafon GmbH - Foto obermoser + partner architekten
Valisera Bahn I en II - © Silvretta Montafon GmbH - Foto obermoser + partner architekten

Wagrain
Aan de start van het nieuwe wintersportseizoen van 2021/2022 begint de gloednieuwe Flying Mozart I en II te draaien. De hypermoderne 10-persoons gondel vervangt zijn voorganger, die 33 jaar in dienst is geweest. De oude lift draaide maar liefst 58.000 bedrijfsuren en bracht 33,7 miljoen wintersporters en wandelaars zonder ongevallen naar de Grießenkar, gelegen op 1.991 meter boven zeeniveau.

Wolfgang Hettegger, CEO van Snow Space Salzburg Bergbahnen: “De bouw van de nieuwe Flying Mozart moet voor de vele toeristenbedrijven in onze regio een duidelijk signaal zijn dat het er goed uitziet na de totale mislukking van afgelopen winterseizoen.” Samen met de nieuwe verbindingslift tussen de skigebieden Flachau/Wagrain en Kleinarl / Flachauwinkl is het skigebied straks een van de grootste en meest gevarieerde wintersportbestemmingen in de Alpen.

Bekijk onze chalets en appartementen in Salzburger Sportwelt
© Snow Space Salzburg
Flying Mozart I en II - © Snow Space Salzburg

Gurgl
Een gloednieuwe 10-persoons gondel. Dat is wat ze wilden in Gurgl. De nieuwe lift, genaamd Rosskarbahn, vervangt de oude 4-persoons stoeltjeslift. De gondel behoudt zijn route met het dalstation bij Hohe Mut Bahn I en het middenstation. De nieuwe lift zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf december 2021 in gebruik genomen worden.

Bekijk onze chalets en appartementen in Sölden (gelegen naast het Gurgl-skigebied)
© Liftgesellschaft Obergurgl-CWA
Rosskarbahn - © Liftgesellschaft Obergurgl-CWA

Kaunertaler Gletscher
Geen vervanger, maar een gloednieuwe gondel die een heel nieuw skigebied opent. Dat wordt de Weißseejochbahn bij de Kaunertaler gletsjer in Tirol. De 10-persoons gondel start bij het middenstation van de Ochsenalmbahn en gaat tot 3.044 meter hoogte. Direct op de bergkam loopt de grens tussen Oostenrijk en Italië. Dat betekent dat je vanaf komende winter kunt grens-hoppen op de Kaunertaler gletsjer. Kosten voor het project? Ongeveer 12,5 miljoen euro. Maar dan heb je wel een gondel die draait op zonnepanelen.
© Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH2
Weißseejochbahn - © Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH

Hoch-Imst
In 1991 en 1995 werden in Hoch-Imst twee stoeltjesliften neergezet. Nu, na jarenlang trouwe dienst, worden de liften vervangen door twee grote 10-persoons gondels: de Untermarker Alm en de Alpjoch. De nieuwe gondels veranderen niet van route en ook de stationsgebouwen van zowel het dal als op de berg, blijven hetzelfde. Het grote voordeel van de nieuwe gondels is een makkelijke en veilige toegang voor kleine kinderen, senioren en mensen met een handicap.
© Imster Bergbahnen
Untermarker Alm en Alpjoch - © Imster Bergbahnen

Nieuwe stoeltjesliften in Oostenrijk


Filzmoos
De Mooslehenbahn. Een oudje uit 1984. Dit jaar krijgt de 2-persoons stoeltjeslift een upgrade. De bedoeling is om vanaf de herfst maar liefst 2.000 mensen per uur de berg op te vervoeren met een gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift. Zowel het dal- als het bergstation worden vernieuwd en de lift krijgt kindveilige beugels en kappen om je tegen wind en sneeuwbuien te beschermen.

Bekijk onze chalets en appartementen in Salzburger Sportwelt
© Bergbahnen Filzmoos GmbH
Mooslehenbahn - © Bergbahnen Filzmoos GmbH

Pitztal
Een spectaculaire route richting de Hochzeiger. Dat is wat je kan verwachten van de gloednieuwe 8-persoons stoeltjeslift Hochzeiger 2.5. De nieuwe lift vervangt de oude 4-persoons stoeltjeslift, die daar sinds 1989 draaide. De Hochzeiger 2.5 brengt je in 4:46 minuten naar het hoogst bereikbare punt van het skigebied. Vanaf hier heb je een indrukwekkend uitzicht over de Pitztaler bergen en bereik je meer dan 80% van de pistes in het gebied. De nieuwe Hochzeiger 2.5 wordt vanaf winter 2021/22 in gebruik genomen.

Bekijk al onze chalets en appartementen in Pitztal.
© Hochzeiger Bergbahnen Pitztal AG
Hochzeiger 2.5 - © Hochzeiger Bergbahnen Pitztal AG

Nauders
Wie pakt er niet liever een stoeltjeslift dan een anker? Juist, iedereen. Goed nieuws dus dat de nieuwe Goldseebahn in Nauders maar liefst twee ankerliften (Ideallift en Goldseelift) vervangt. De 6-persoons stoeltjeslift is een stuk comfortabeler dan zijn voorgangers. Zo heeft de lift weerbestendige kappen, stoelverwarming, kinderbeveiliging, automatische beugels en zelfs de mogelijkheid om in de zomermaanden een fiets mee te nemen. De nieuwe Goldseebahn wordt in december 2021 opgeleverd.

Bekijk al onze chalets en appartementen in Skiparadies Reschenpass

Boek je wintersport voor 2021/2022

Ben jij van plan aankomende winter af te reizen naar de bergen? Bekijk al onze chalets en appartementen in Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland of Italië.

Zonder risico
je skivakantie boeken?

Bekijk de voorwaarden
Corona

Deze website plaatst cookies. Door het gebruik van onze site ga je hiermee akkoord. Zie ons privacy-statement.