Corona

Corona? Geld-terug-garantie bij Chalet.be


Bekijk onze veelgestelde vragen over corona

Het wintersportseizoen van 2021/2022 gaat door!
Vorig jaar kon het wintersportseizoen vanwege corona helaas niet doorgaan. Dit jaar wel! Met de nodige voorzorgsmaatregelen zijn de skigebieden een voor een opengegaan. Elk land heeft zijn eigen pakket aan maatregelen om het wintersportseizoen veilig te laten verlopen. Wie op wintersport wil, moet in het  bezit zijn van een coronapas en in ieder geval een mondkapje meenemen. Ben jij benieuwd naar de exacte maatregelen per land? Bekijk ze hier voor Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië en bekijk ook de veelgestelde vragen.

De garanties van Chalet.be
Je wintersport boek je bij Chalet.be altijd onder bepaalde voorwaarden en garanties. Daarmee heb je meer zekerheid. Verklein de risico's wanneer jouw wintersport onverhoopt niet door kan gaan!


Corona-geld-terug-garantie
Bij het boeken van je wintersport, wil je geen enkel risico lopen. Precies om die reden bieden we een Corona-geld-terug-garantie. Wordt reizen naar jouw bestemming afgeraden door de FOD Buitenlandse Zaken? Dan annuleren wij je reis en ontvang je binnen 2 weken gegarandeerd je geld terug.

Zo werkt het: 
  • Als reizen naar jouw bestemming wordt afgeraden door de FOD Buitenlandse Zaken, dan annuleren wij je reis.
  • Na annulering krijg je binnen 2 weken gegarandeerd je geld terug. Je ontvangt geen voucher.
  • Reisadviezen kunnen snel wijzigen, daarom vindt de beoordeling om te annuleren plaats vanaf 3 dagen voor aanvang van je wintersportvakantie, op basis van het advies van de FOD Buitenlandse Zaken.
  • Wanneer reizen naar je bestemming wordt afgeraden tijdens je verblijf, dan kun je besluiten om eerder naar huis te gaan. Ook dan ontvang je van ons je geld terug voor de niet genoten vakantiedagen.
  • Deze voorwaarden zijn onderhevig aan veranderingen in de wet- en regelgeving.

Wanneer is de Corona-geld-terug-garantie niet van toepassing?   
De Corona-geld-terug-garantie is niet van toepassing als de door jou geboekte wintersportvakantie, op grond van de adviezen van de FOD Buitenlandse Zaken, gewoon door kan gaan. Wie reist, is zelf verantwoordelijk voor de juiste reisdocumenten, benodigde aanvullende informatie en om te checken of alles ook bij vertrek van de reis nog actueel is. Reisadviezen en actuele reisinformatie vind je op de website van de FOD Buitenlandse Zaken. Besluit je zelf om niet af te reizen of eerder terug te komen, dan gelden de standaard annuleringsvoorwaarden. 

SGR-garantiefonds 
Om je 100% financiële zekerheid te bieden, zijn we lid van de SGR: Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dit garantiefonds dekt de door jou betaalde reissom in geval van faillissement.
Lees meer over de SGR

ANVR-reizigersvoorwaarden  
We handelen altijd in jouw belang. Daar kun je zeker van zijn. We zijn namelijk aangesloten bij de ANVR; de branchevereniging die erop toe ziet dat wij aan al onze plichten voldoen.
Lees meer over de ANVR 

Nog meer zekerheid inbouwen?   
Kies dan voor een annuleringsverzekering. Hiermee heb je de mogelijkheid om je reis te annuleren bij onvoorziene omstandigheden.
Lees meer over onze verzekeringen 

Veelgestelde vragen over corona

••• Vragen over bestemmingen •••
Bekijk hieronder de vragen over de coronamaatregelen per bestemming. Let op: coronamaatregelen kunnen snel en onverwachts wijzigen. Hoewel wij ons best doen om altijd actuele informatie te tonen, kan het zijn dat de informatie op deze pagina verouderd is. Houd daarom ook altijd zelf de actuele coronamaatregelen op jouw bestemming in de gaten via de onderstaande links:

Frankrijk: Bekijk de actuele coronamaatregelen en het Belgische reisadvies

Oostenrijk: Bekijk de actuele coronamaatregelen en het Belgischereisadvies

Zwitserland: Bekijk de actuele coronamaatregelen en het Belgischereisadvies

Italië: Bekijk de actuele coronamaatregelen en het Belgische reisadvies
Frankrijk: Wat is de situatie in Frankrijk, komt er nu wel of geen 2G?
Het wetsvoorstel tot invoering van het 2G-beleid in Frankrijk is goedgekeurd. Per wanneer het 2G-beleid ingaat, is nog niet definitief bekendgemaakt door officiële instanties in Frankrijk. Het ziet ernaar uit dat met het 2G-beleid iedereen van 16 jaar en ouder over een geldig vaccinatie- of herstelbewijs moet beschikken om toegang te krijgen tot bepaalde faciliteiten zoals restaurants, bars, vrijetijdsactiviteiten en interregionaal, openbaar vervoer. Voor kinderen van 12 t/m 15 jaar is een 3G-bewijs (gevaccineerd, getest of hersteld) nog steeds voldoende.
Frankrijk: Moet ik voor Frankrijk een boosterprik hebben voor een geldig vaccinatiebewijs?
Op dit moment geldt voor inwoners uit België dat een boosterprik 7 maanden na de laatste prik noodzakelijk is voor een geldige passe sanitaire (sinds 15 december voor iedereen van 65 jaar en ouder en sinds 15 januari voor iedereen van 18 jaar en ouder). Vanaf 15 februari wordt de termijn van 7 maanden teruggebracht naar 4 maanden. Heb jij een eenmalige vaccinatie met het Janssen-vaccin gehad? Dan geldt een andere termijn: Sinds 15 december 2021 is een eenmalige dosis van het Janssen-vaccin nog maar 8 weken geldig vanaf de vaccinatiedatum. Wij volgen hierbij de informatie zoals die bekend is op de overheidswebsite van de FOD Buitenlandse Zaken.
Frankrijk: Wij kunnen niet aan het Franse 2G-beleid voldoen, kunnen wij kosteloos annuleren?
Vormt de 2G-maatregel een probleem voor jou of je reisgenoten, omdat (een deel van) de groep niet kan voldoen aan het 2G-beleid? Uiteraard vinden wij dat enorm vervelend, maar dit is geen reden om kosteloos te annuleren. Wie reist, is zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste documenten, zoals een paspoort, eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties. We adviseren je om onderling naar een oplossing te kijken. Wil je toch annuleren, dan gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.
Frankrijk: Wat zijn de actuele coronamaatregelen in Frankrijk?
Actuele informatie met betrekking tot de coronamaatregelen in Frankrijk vind je hier.
Oostenrijk: Wat zijn de actuele coronamaatregelen in Oostenrijk?
Actuele informatie met betrekking tot de coronamaatregelen in Oostenrijk vind je hier.
Zwitserland: Wat zijn de actuele coronamaatregelen in Zwitserland?
Actuele informatie met betrekking tot de coronamaatregelen in Zwitserland vind je hier.
Italië: Wat zijn de actuele coronamaatregelen in Italië?
Actuele informatie met betrekking tot de coronamaatregelen in Italië vind je hier.
••• Algemene vragen •••
Bekijk hieronder de algemene vragen betreffende corona en wintersport.
Het ziet ernaar uit dat ik voor mijn bestemming een Coronapas (getest, genezen, gevaccineerd) nodig heb, maar ik heb deze pas niet. Kan ik nu kosteloos annuleren?
Het niet hebben van een Coronapas op het moment dat dit vereist wordt om naar een bestemming af te reizen - of gebruik te maken van verschillende faciliteiten op bestemming - is geen geldige reden om kosteloos te annuleren. Reizigers zijn zelf verantwoordelijk voor het hebben van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort of - waar toegestaan - een identiteitskaart, én de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties.
Het lijkt erop dat ik volgens de huidige maatregelen geen geldige coronapas meer heb tijdens mijn reis. Mag ik kosteloos annuleren?
Het niet hebben van een geldige coronapas op het moment dat dit vereist wordt om naar een bestemming af te reizen - of gebruik te maken van verschillende faciliteiten op bestemming - is geen geldige reden om kosteloos te annuleren. Kosteloos annuleren is alleen mogelijk op het moment dat wij jouw reis niet meer kunnen leveren. Reizigers zijn zelf verantwoordelijk voor het hebben van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort of - waar toegestaan - een identiteitskaart, én de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties.
Ik wil mijn reis annuleren, maar ik kan niet kosteloos annuleren volgens jullie Corona-geld-terug-garantie of de ANVR-Reizigersvoorwaarden. Welke annuleringskosten gelden er?
Mocht je de gehele boeking willen annuleren, dan zijn onderstaande standaard annuleringsvoorwaarden van toepassing. In alle gevallen is de reiziger de reisorganisator, per geannuleerde reservering, de premie voor een eventuele annuleringsverzekering, de reserveringskosten, de SGR-bijdrage en de volgende annuleringkosten verschuldigd:
  • Bij annulering tot 43 dagen voor vertrek: 30% van de reissom;
  • Bij annulering vanaf 42 t/m 29 dagen voor vertrek: 60% van de reissom;
  • Bij annulering vanaf 28 t/m 8 dagen voor vertrek: 90% van de reissom;
  • Bij annulering van 7 dagen voor vertrek tot de dag van vertrek of later: 100% van de reissom.


Annuleringen buiten kantooruren of verzonden op niet-werkdagen, worden gezien en verwerkt op de eerstvolgende werkdag. De betreffende werkdag geldt als de dag van ontvangst van je annulering.
Ik heb een wintersport voor komende winter geboekt. Kan mijn restbetaling, in verband met de aangescherpte coronamaatregelen, nog even uitgesteld worden?
We begrijpen dat de aangescherpte maatregelen tot onzekerheid leiden. Helaas kunnen wij de restbetaling niet uitstellen en willen je dus vragen om de gestelde betaaltermijn te respecteren, omdat wij ook vastzitten aan contractuele verplichtingen bij onze leveranciers. Bij verzuim van de betaalverplichting zijn wij genoodzaakt om je boeking te annuleren met de gebruikelijke annuleringskosten.

Mocht er voor jouw bestemming een negatief reisadvies worden afgegeven door de FOD Buitenlandse Zaken, dan treedt de Corona-geld-terug-garantie in werking. In dat geval annuleren wij je reis en ontvang je binnen 2 weken gegarandeerd je geld terug.

Om je 100% financiële zekerheid te bieden, zijn we lid van de SGR: Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dit garantiefonds dekt de door jou betaalde reissom in geval van faillissement.
Heb ik ook recht op de Corona-geld-terug-garantie als mijn bestemming kleurcode groen heeft, maar mijn bestemming geen inwoners van België wil toelaten?
Als de Belgische overheid een groen reisadvies heeft afgegeven voor jouw bestemming dan is afreizen in principe gewoon mogelijk. Mocht het onwaarschijnlijke scenario zich voordoen dat het land waarin jouw bestemming ligt een verplichte quarantaine of totaal inreisverbod voor de gehele bevolking van België afgeeft, ongeacht het Belgische reisadvies, dan geldt de volgende regel:

- De door jou geboekte reis kan door ons niet geleverd worden. Chalet.be zal jou een gelijkwaardig alternatief bieden of de reis kosteloos annuleren. Niet de Corona-geld-terug-garantie, maar de ANVR-reizigersvoorwaarden zijn van toepassing.

Wanneer het land waarin jouw bestemming ligt een verplichte quarantaine of totaal inreisverbod afgeeft voor een specifiek deel van de bevolking van België, bijvoorbeeld voor hen die geen coronavaccinatie hebben, dan gelden de volgende regels:

- De door jou geboekte reis kan door ons geleverd worden. Het niet hebben van een coronavaccinatie valt binnen de persoonlijke risicosfeer. Het is niet mogelijk om kosteloos te annuleren. Dit geldt tevens voor eventuele beperkende maatregelen voor het gebruik van faciliteiten op locatie (bijvoorbeeld de toegang tot horeca). Ook dan is kosteloos annuleren niet mogelijk.
Wat als mijn bestemming een groen reisadvies heeft, maar het skigebied gesloten is i.v.m. corona. Kan ik dan kosteloos annuleren?
De kans is groot dat een sluiting van de skigebieden gepaard gaat met zorgelijk hoge besmettingsaantallen. Wanneer dit gebeurt, zal de Belgische overheid hoogstwaarschijnlijk besluiten om een negatief reisadvies af te geven, waarmee de Corona-geld-terug-garantie in werking treedt. Blijft de kleurcode toch groen, maar is het skigebied desondanks gesloten vanwege corona? Dan gelden de volgende regels:

- Heb je een accommodatie inclusief skipas geboekt? Dan kunnen wij een essentieel deel van de door jou geboekte reis niet leveren. Je kunt kosteloos annuleren. Niet de Corona-geld-terug-garantie, maar de ANVR-reizigersvoorwaarden zijn van toepassing.

- Heb je een accommodatie zonder skipas geboekt? Dan kunnen wij de door jou geboekte reis leveren zoals geboekt. De mogelijkheid tot volledig kosteloos annuleren, zal eerst overlegd moeten worden met onze partner ter plaatse.
Mocht er op het moment van vertrek door de FOD Buitenlandse Zaken afgeraden worden om naar mijn bestemming te reizen, kan ik dan de keuze maken om alsnog af te reizen?
In overleg kunnen we nagaan of de accommodatieverschaffer in staat is om klanten te ontvangen. Echter, wanneer de overheid (sterk) afraadt om op vakantie te gaan, adviseren wij je om je hieraan te houden. Mocht je zelf een andere afweging willen maken, dan vragen wij je om tijdig contact met ons op te nemen.
Hoe blijf ik op de hoogte van de actuele regelgeving ter plaatse?
Actuele reisadviezen en aanvullende informatie is te vinden op de website van de FOD Buitenlandse Zaken. Je bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste reisdocumenten, benodigde aanvullende informatie en om te checken of alles ook bij vertrek van de reis nog actueel is.

Deze website plaatst cookies. Door het gebruik van onze site ga je hiermee akkoord. Zie ons privacy-statement.